Scrierea si citirea
se invata in Scoala Waldorf pe parcursul primelor clase. In clasa a IV-a, elevii ajung la acelasi nivel cu colegii lor din invatamantul traditional.
Din ce motive se alege insa acest drum lent? Privit in general, cel mai dificil lucru de invatat intr-o viata de om este cititul si scrisul, caci acestea sunt o folosire a semnelor abstracte, prin care se noteaza nume de obiecte, actiuni, insusiri, etc., fara nici o legatura cu forma sau continutul lor.
In modul de introducere a literelor, perceptia auditiva se metamorfozeaza printr-o imagine. Se pleaca de la imaginea picturala a lumii, de la intreg si se ajunge la abstractizarea ei prin notiuni. De exemplu, litera M se va naste din imaginea unui munte cu doua varfuri; litera P poate sa apara de la "pom", iar F de la "foc".
    Fortele de invatare prin imitatie pot ramane active si folositoare si dupa trecerea varstei de 7 ani, daca procesul de invatare este mai lent. Astfel elevii vor putea prinde din zbor limbile straine, cantatul la un instrument si multe altele, intr-un mod natural, fara dictionar sau note pe portativ, asa cum, de altfel, au invatat mersul si vorbitul.
    Prima invatare a literelor se desfasoara in urmatorii pasi: intai se invata literele mari de tipar. In functie de ritmul clasei, invatatorul introduce literele mici de tipar. Pe parcursul clasei a II-a se vor introduce apoi literele de mana, scrisul si cititul urmand sa devina cursiv.