Scrierea
si citirea
se invata in Scoala Waldorf pe parcursul primelor clase.
In clasa a IV-a, elevii ajung la acelasi nivel cu colegii lor din invatamantul
traditional.
Din ce motive se alege insa acest drum lent? Privit in
general, cel mai dificil lucru de invatat intr-o viata de om este cititul
si scrisul, caci acestea sunt o folosire a semnelor
abstracte, prin care se noteaza nume de obiecte, actiuni, insusiri, etc.,
fara nici o legatura cu forma sau continutul lor.
In modul de introducere a literelor, perceptia auditiva
se metamorfozeaza printr-o imagine. Se pleaca de la imaginea picturala
a lumii, de la intreg si se ajunge la abstractizarea
ei prin notiuni. De exemplu, litera M se va naste din imaginea unui munte
cu doua varfuri; litera P poate sa apara de la "pom", iar
F de la "foc".
Fortele de invatare prin imitatie
pot ramane active si folositoare si dupa trecerea varstei de 7 ani, daca
procesul de invatare este mai lent. Astfel elevii vor
putea prinde din zbor limbile straine, cantatul la un instrument si multe
altele, intr-un mod natural, fara dictionar sau note pe portativ, asa cum,
de altfel, au invatat mersul si vorbitul.
Prima invatare a literelor se desfasoara
in urmatorii pasi: intai se invata literele mari de tipar. In functie de
ritmul clasei, invatatorul introduce literele mici de tipar. Pe parcursul
clasei a II-a se vor introduce apoi literele de mana, scrisul si cititul
urmand sa devina cursiv.