Desenul formelor
este o materie specifica, prezentata
in clasele I-IV.
Formele desenate
vor creea dexteritatea necesara pentru litere si cifre, pentru crearea
aspectului artistic al caietului. Mai tarziu, desenul formelor va pregati
geometria, ce apare in clasa a V-a prin desenul geometric.
Aceasta materie
este o activitate artistica, ce isi propune sa trezeasca capacitatea de
perceptie a copilului. Ea stimuleaza facultatea de prezentare si cea imaginativa,
ajutand la formarea vederii in spatiu.
In clasa I,
dreapta si curba apar ca elemente polare, ce stau la baza tuturor formelor
geometrice de baza: cercul, ovalul, patratul sau triunghiul, spirala dreapta
sau curba.
In clasa a II-a,
exercitiile de simetrie axiala verticala vor ajuta la dezvoltarea simtului
armoniei si al echilibrului.
In clasa a III-a,
exercitiile de simetrie fata de doua axe sau cu trei elemente, vor oferi
copilului sentimentul ocuparii intregului spatiu, stimuland imaginatia
si educand perceptia artistica: perfectiunea si imperfectiunea.
In clasa a IV-a,
apare desenul formelor impletite, cultivand in copil o logica activa, puterea
de discernamant, perceperea spatialitatii si capacitatea de armonizare
a elemetelor astfel corelate.
Desenul geometric cu
mana libera in clasa a V-a
precede predarea geometriei in
Scoala Waldorf, printr-un studiu viu al metamorfozelor principalelor figuri
geometrice.
Pentru a crea
un simt cat mai solid al figurilor geometrice, adesea sunt desenate fara
instrumente geometrice. Astfel, din prima ora, elevii deseneaza cu mana
libera cercuri pozitionate diferit. Ca figura polara fata de cerc urmeaza
dreapta. Fara a fi definite si teoretizate, apar aici primele notiuni geometrice.
Urmeaza metamorfoza
patratului in dreptunghi, romb sau paralelogram si metamorfoza triunghiului
echilateral in isoscel, scalen, dreptunghi, toate, pe cat posibil, inscrise
in cerc.
Formarea vederii in spatiu
se dezvolta in jurul varstei de
14 ani.
In Scoala Waldorf,
unde elevii primesc in ciclul primar primele ajutoare pentru formarea vederii
in spatiu, pe langa desenul formelor, atat fetele cat si baietii tricoteaza,
formand structuri spatiale de lana.
Tamplaria preia
mai departe stafeta. Daca in clasa a V-a se lucreaza cu traforajul elemente
plane, mai apoi se cioplesc forme, obiecte convexe, concave, realizandu-se
piese de genul cutit de deschis scrisori, vase si linguri din lemn, jucarii
mobile.
In clasa a VII-a
apare si desemul clar-obscur, in creion sau in carbune. Astfel poate fi
evidentiata de exemplu spatialitatea unui cerc, adica sfera.
Si modelajul
artistic in lut, prezent in Scolile Waldorf inca din clasa a III-a, ajuta
eficient la formarea vederii in spatiu.
Odata ajunsi
in clasa a VIII-a, elevii deseneaza foarte multe figuri cu diferite sectiuni,
ascutindu-si vederea si imaginatia.
In liceu, geometria
descriptiva continua abstractizarea acestor perceptii, ducand la realizarea
grafica de conexiuni spatiale posibile si imposibile.