Fizica si
chimia
sunt caile de intrare spre procesele
sensibile si imperceptibile ale realitatii exterioare si interioare. Drumul
natural in descoperirea acesteia este:
trairea - observatia - analiza - concluzia.
Acest drum natural este urmat si
in predarea din Scoala Waldorf.
Trairea, experimentarea
sunt punctul de pornire. Apoi elevii trebuie sa descrie in imagimi si cuvinte
cele vazute. a doua zi cele observate sunt analizate, obiectivandu-se perceptiile
asupra fenomenelor studiate. In a treia zi sunt enuntate legitatile cautate
cu o zi inainte. Beneficiind de predare in epoci, copilul va lua cu sine
pe timpul noptii cele vazute in ziua precedenta, lasand "sfetnicul ce bun"
sa il ajute in luminarea intelegerii.
In fizica, primii
pasi sunt facuti in domeniul acusticii. Elevii sunt deja familiarizati
cu muzica, din clasele mici si cu fractiile, din clasa
a V-a, folosesc aceste capacitati
in studiul vibratiilor coardelor, ale diferitelor materiale, ale feluritelor
metale.
Optica
le deschide intelegerea pentru felul in care albastrul cerului
poate lua nastere din bezna cosmosului; parghiile le ofera o viziune noua
asupra propriului sistem osos; termodinamica realizeaza corelarea cu sistemele
de caldura si metabolice ale propriului organism.
Chimia deschide mai intai poarta spre
procesele de ardere, pe care cu totii le cunoastem cand facem focul cu
lemn sau carbune, dar si cand fermenteaza diferitele alimente. Acestea
sunt, nu in ultimul rand, extrapolate asupra arderilor din propriul organism.
Pasii urmatorii duc spre cunoasterea
fundamentelor organice ale organismului, in corelare cu temele de igiena
si alimentatie din orele de anatomie. Drumul spre aceste domenii se specializeaza
din ce in ce mai mult in clasele superioare si permit o diferentiere detaliata,
minutioasa asupra tabloului nesfarsit al structurilor materiei vii.