Geografia
apare prima data in clasa a IV-a
sub forma unei epoci despre tinutul natal. La inceput, elevii deseneaza
curtea scolii cu strada, respectiv blocul sau curtea de acasa cu strada.
Pasul urmator il reprezinta un plan partial al orasului,
in care apare drumul de acasa pana la scoala, reprezentat cu primele semne
cartografice. Planul general al orasului, cu formele de relief si apele
principale, se poate face sub forma unei machete tridimensionale, din lut.
Din clasa a V-a se porneste studiul
geografiei tarilor invecinate, a Europei, a lumii. Geografia Asiei, Africii
si Americii, cu cele mai reprezentative tari si zone, va fi predata pornind
de la marile descoperiri geografice.
In vederea examenului de capacitate,
pentru clasa a VIII-a este rezervata Geografia Romaniei. Programa Scolii
Waldorf ar cere insa pentru aceasta clasa continuare studiului geografiei
mondiale. Concret, la scoala noastra, aceasta se continua sub forma de
lectura, pentru a lasa loc pregatirii examenului.
Din punct de vedere metodic, in predarea
geografiei apar urmatoarele aspecte deosebite. Crearea unui suport material
de catre elevi ii ajuta la memorarea personalizata a informatiei. Astfel,
ei deseneaza hartile, le picteaza respectand in colorit caracteristicile
climatice ale regiunilor, sau le modeleaza din lut, reliefand spatialitatea
acestora.
Tarile unui continent vor fi tratate
exemplar. Profesorul isi alege una sau doua perechi de tari reprezentand
polaritati. De exemplu, Norvegia si Italia, pe care le va studia din toate
puntele de vedere: relief, fauna si flora, clima si influenta acesteia
asupra activitatilor si obiceiurilor popoarelor respective. Alte exemple
de polaritati ar fi, pentru Europa, Romania (clima continentala) si Marea
Britanie (clima oceanica) sau, pentru tara noastra, Maramuresul si Dobrogea.
Din tarile sau continentele studiate,
elevii vor invata cantece sau poezii specifice, incercand prin aceasta
sa perceapa cat mai mult din particularitatea zonei respective.
Un capitol aparte il reprezinta studiul
minerologiei in clasa a VI-a, in care elevii se familiarizeaza cu principalele
forme de minerale, roci si fosile, materie ce poate fi usor combinata cu
cunostintele de biologie, zoologie si istorie. Astfel, pe buna dreptate,
putem considera geografia ca o stiinta a stiintelor, ca permite aplicatii
din toate domeniile in procesul de invatare si cunoastere.